ENS AGRADA JUGAR A... PER TREBALLAR LA CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

Us volem mostrar diverses activitats que hem fet a l'aula per a estimular la consciència fonològica. En aquesta entrada anterior us vaig parlar de la importància d'estimular la consciència fonològica i us vaig donar algunes idees per a treballar-la a casa.

- Paraules que comencen per... Amb aquestes làmines de les vocals, per grups cooperatius havien de buscar i fer un cercle a les paraules que tinguessin el so vocàlic que els havia tocat. Després, varen exposar als companys les paraules que havien trobat, entre tots vàrem corregir els possibles errors i en alguns casos, vàrem afegir alguna paraula més.

- Cerca la lletra... Ens agrada molt sortir de l'aula per a combinar joc i moviment amb el treball de consciència fonològica (en aquesta entrada anterior us vaig explicar l'activitat més detalladament). Jo els hi deia el so d'una lletra i ells havien d'identificar a quin fonema corresponia aquest so i situar-se al voltant de la lletra (trepitjant un cercle que prèviament havien dibuixat amb guixos al terra). Aquest joc l'hem realitzat diverses vegades i en altres ocasions, els hi he dit una paraula de manera que havien d'identificar el so inicial de la paraula. Per exemple: FOCA, havien de córrer a situar-se al voltant de la F. 

- El nostre sil·labari. Els dies que no tenim especialitats a primera hora, aprofitem per a posar-li "nom" a les taules, abans de cridar-los per a asseure's en l'assemblea, de manera que cada taula és una síl·laba. Un nen/a tria una lletra i mirem com sona quan s'ajunta amb les vocals. Cantem una "cançó" que els agrada molt ("la - amb l'A sona..., la - amb l'E sona..."), em van dient com sona i pensem paraules que tinguin aquest so sil·làbic. Això és important perquè hi ha diferents grafies que comparteixen el mateix so, i són les regles ortogràfiques apreses més tard les que ens ensenyen quina lletra hem d'utilitzar. Per exemple, amb la síl·laba KO, em deien la paraula COCO. La dono per correcta perquè han sabut identificar el so que és el mateix i a més es repeteix. I més endavant, aprendran les regles per a saber quines lletres han d'utilitzar en cada cas.

L'endemà, ordenem les síl·labes en aquesta taula de doble entrada, on podem agafar síl·labes també per a jugar i formar paraules.

- "Caçar síl·labes". En aquest joc hem d'atrapar amb un matamoscas una imatge i dir què és. Després, donem una palmada per cada síl·laba i classifiquem la paraula en aquests pots que vàrem posar en la pissarra. No us podeu imaginar com els ha agradat això del matamoscas!! Per accedir a l'àlbum feu click a la foto.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PARLEM DE... LA IMPORTÀNCIA DE LA MOTRICITAT FINA