COM ESTIMULAR LA CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA?

La consciència fonològica és una habilitat fonamental per a afavorir l'adquisició i desenvolupament de la lectura i de l'escriptura. Sent aquesta l'habilitat que permetrà als nens/es reconèixer, identificar, separar i manipular intencionadament i operar amb els sons (fonemes) que composen les diferents paraules. Facilitant-se d'aquesta manera la transferència d'una informació verbal a gràfica i igualment transferir els missatges gràfics al seu equivalent verbal.

La consciència fonològica es constitueix com a necessària per a comprendre i realitzar la correspondència entre lletres i sons. El seu desenvolupament afavoreix aquesta relació i a més els porta a descobrir amb major facilitat com els sons actuen o es comporten dins de les paraules. El desenvolupament d'aquesta habilitat és un pas imprescindible per a l'adquisició dels processos de lectura i escriptura i per tant, cal estimular-la des de ben petits.

I com podem estimular la consciència fonològica?

  1. Ensenya'ls a escoltar i escolta tu també amb ells. Comença ocupant-te de la identificació dels sons. Pots demanar-los que busquin paraules amb sons semblants. Per exemple: POMA- GOMA.
  2. Empra les rimes i juga a fer rimes. Per a això és bo llegir poemes als nens/es i assenyalar-los les paraules que rimen. També pots ensenyar-los imatges (fotos d'objectes) i que aparellin els que rimin o tinguin sons similars.
  3. Llegeix paraules en veu alta, mostrant-los com s'escriuen. Assenyala la paraula mentre la llegeixes. D'aquesta manera poden fixar-se i associar els sons amb com s'escriuen.
  4. Ensenya una paraula al nen/a, després lleva les lletres que corresponen a un so, i ha d'identificar com ha canviat la paraula. Per exemple: PAL- PA.
  5. Usa frases amb sons repetits com “el senyor silva suau sempre”. Fes que localitzin aquest so que es repeteix.
  6. Ajuda'l a prendre consciència de les síl·labes o cops de so d'una paraula. Per a això pots posar-los una paraula d'exemple i demanar-los que busquin paraules amb el mateix nombre de síl·labes. Per exemple: PI-LO-TA té tres síl·labes, doncs pensar paraules també de tres síl·labes.
  7. Canvia l'ordre de les lletres de les paraules i demana'ls que llegeixin la paraula amb les lletres canviades. D'aquesta manera comprendran com les diferents combinacions donen lloc a diferents sons i diferents paraules. Per exemple: 
  8. Demana'ls que busquin sons en un text o frase. 
  9. Separa les síl·labes d'una paraula i fes que les uneixin per a trobar la paraula. 
  10. Canvia l'ordre de les síl·labes d'una paraula i demana'ls que les llegeixinPer exemple: PIPA- PAPI.
Volia també compartir-vos aquests enllaços amb recursos i materials per a estimular la consciència fonològica:

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PARLEM DE... LA IMPORTÀNCIA DE LA MOTRICITAT FINA