CURRÍCULUM - QUÈ HAN D'APRENDRE ELS NOSTRES FILLS?

Totes les escoles i els mestres que hi treballem, basem i ens regim per un currículum establert al BOE alhora de planificar programacions i els processos d'ensenyament-aprenentatge que durem al llarg del curs. En aquest currículum és on posa què és el que han d'aprendre i assolir els infants durant les diferents etapes d'educació. En el nostre cas, utilitzam el Currículum d'educació infantil de les Illes Balears, la nostra comunitat autònoma, el Decret 71/2008, de 27 de juny

L'educació infantil està dividida en dos cicles: el primer cicle de 0 a 3 anys (escoleta); i el segon cicle de 3 a 6 anys (escola, educació infantil). A més a més, el nostre currículum està dividit en tres grans àrees de coneixement: 
  • Àrea de coneixement de si mateix i autonomia personal
  • Àrea de coneixement de l'entorn
  • Àrea de llenguatge: comunicació i representació 


Cal destacar, que els objectius i continguts que es presenten al currículum són per a ser assolits AL FINAL  de l'etapa d'educació infantil (6 anys). Tot seguit, us presento un resum del nostre currículum:

ÀREA DE CONEIXEMENT DE SI MATEIX I AUTONOMIA PERSONAL
BLOC 1. El cos i la pròpia imatge (cos humà, esquema corporal, imatge positiva, els sentits, identitat i característiques, sentiments i emocions, afecte entre infants, regulació necessitats, comprensió història familiar i social)
BLOC 2. Joc i moviment (joc, activitat sensoriomotriu, participació positiva, esforç, contrast activitat-repòs, normes de joc, control del cos, control postural, consciència de les possibilitats i limitacions, simulació de rols, superació de les dificultats, nocions bàsiques d’orientació en l’espai i el temps, coordinació)
BLOC 3. L’activitat i la vida quotidiana (autonomia, actitud positiva, competències, normes, hàbits i rutines, l’error com a part de l’aprenentatge, tasques de grup, responsabilitats, interacció i col·laboració, actituds d’ajuda i cooperació)

BLOC 4. La cura personal i la salut (hàbits d’higiene, cura personal, alimentació, descans, petició i acceptació d’ajuda, col·laboració higiene entorn, normes dels hàbits, diferenciar bones pràctiques de la salut i dolentes, el dolor corporal i la malaltia, tranquil·litat i col·laboració en petits accidents i malalties, prevenció d’accidents)


ÀREA DE CONEIXEMENT DE L'ENTORN

BLOC 1. Medi físic: elements, relacions i mesures (característiques, atributs i classificació d’objectes segons els sentits, actuació damunt d’objectes i observació de la reacció, verbalitzar resultats i emocions, compartir objectes i experiències, actitud positiva, quantificació de col·leccions, ús de la sèrie numèrica, funcionalitat dels nombres a la vida quotidiana, la mesura i instruments de mesura, formes planes i tridimensionals a l’entorn, nocions bàsiques d’orientació dins l’espai, primeres vivències i representacions del temps, resolució de problemes, ús de la representació per comunicar idees matemàtiques, iniciació al treball científic)
BLOC 2. Aproximació a la natura (identificació dels éssers vius i inerts de l’entorn, cura de l’entorn, observació de les característiques de l’entorn, cicle vital dels éssers vius, relació positiva amb els animals i les plantes, sensibilització pel medi, diferència entre natura i l’acció humana, responsabilitat l’ús energia, reciclatge i reutilització, estalvi, plaer per la natura.  

BLOC 3. Cultura i vida en societat (la família i l’escola, grups socials, vincles, respecte per la diversitat cultural, entorn més proper, autonomia tasques familiars i escolars, pautes de comportament, reconeixement i valoració de les manifestacions culturals de les Illes Balears, canvis en la vida durant el temps, estratègies per buscar informació)


ÀREA DE LLENGUATGE: COMUNICACIÓ I REPRESENTACIÓ

BLOC 1. Llenguatge verbal
  • Escoltar, parlar i conversar (llengua oral per relacionar-se i per expressar idees o fets, lèxic variat i precís, estructuració de frases cada vegada més complexes, escolta activa, participació, normes de la conversa, interès pels textos orals de tradició, comprensió global dels textos orals senzills en llengua estrangera)
  • Aproximació a la llengua escrita (valoració de la llengua escrita com a eina de comunicació i expressió d’idees, discriminació grafies i sons, iniciació del codi escrit de paraules i frases significatives i usuals, observació i ús de diferents suports de la llengua escrita, interès i escolta per les narracions llegides per altres, iniciació en l’ús de la llengua escrita amb finalitat real, funcional i significativa segons la maduresa de l’infant, disposició l’ús convencional de la llengua escrita, orientació dins de l’espai, linealitat, traç.
  • Aproximació  a la literatura (escolta i comprensió de textos, compartir interpretacions, recitar textos poètics o de tradició, mostrar interès i plaer, participació als jocs lingüístics, divertir-se, dramatització de textos senzills, utilització de la biblioteca, cura dels llibres i dels contes, autonomia per mirar contes)
BLOC 2. Llenguatge audiovisual i tecnologies de la informació i la comunicació (iniciació instruments tecnològics com l’ordinador i la càmera, consciència del seu ús moderat, interpretació de textos orals produïts per mitjans audiovisuals, distingir entre realitat i representació)
BLOC 3. Llenguatge artístic (experimentació i exploració de les diferents possibilitats dels materials de l’entorn, llenguatge plàstic, interès i esforç per millorar, expressió i comunicació a través de dibuixos i produccions plàstiques, respecte cap a les pròpies produccions i les dels altres, hàbits de treball, referents artístics, observació i valoració de les diferents manifestacions culturals de les Illes Balears, possibilitats sonores de la veu, dels objectes i dels instruments, discriminació dels sons, contrasts dels sons, audició atenta, participació activa, plaer música, bellesa de les manifestacions artístiques plàstiques i musicals.

BLOC 4. Llenguatge corporal (gestos i moviment, expressió corporal, possibilitats motrius del propi cos, representació espontània de fets i personatges, participació activitats de dramatització i danses, joc simbòlic, gust per les representacions dramàtiques). 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PARLEM DE... LA IMPORTÀNCIA DE LA MOTRICITAT FINA