RACONS
QUÈ SÓN?
7. RACÓ D'EXPERIMENTACIÓ:
8. RACÓ DE LES LLETRES I NÚMEROS:
9. RACÓ DEL PROJECTE:
Els
racons són una metodologia de treball i, per tant, una forma d'organitzar
l'aprenentatge infantil. Els principals referents pedagògics són autors
com Montesori o Decroly. La seva filosofia es basa
en l'aprenentatge a través del joc, la qual cosa és un aspecte fonamental en
aquestes edats, ja que permet als infants desenvolupar diferents capacitats i
habilitats d'una manera lúdica. Així doncs, la metodologia de treball per
racons consisteix en disposar a l'aula diferents espais amb propostes i
materials diversos que permeten provocar conflictes cognitius als infants per
tal d'afavorir el seu desenvolupament integral. A més a més, els racons
permeten establir relacions entre iguals i amb els adults en un clima de
respecte al seu ritme individual i les seves necessitas i interesos.
Alguns
dels racons que tenim enguany a l'aula són:
1. RACÓ DE
LA CUINETA:
Es tracta
d'un espai sombòlic on els infants poden jugar a ser. En aquest espai es deixa
volar la imaginació i poden representar i vivenciar situacions de casa com ara
posar la taula, fer el menjar, vestir als bebès, etc.
2. RACÓ DE
LA BIBLIOTECA:
La
biblioteca és un espai de lectura on els infants poden mirar contes i conectar
amb els personatges de les històries. A la biblioteca trobem titelles de dits
amb les que podem jugar per inventar diferents històries i deixar volar la seva
imaginació i, podem observar els nostres àlbums familiars i explicar qui és la
nostra família.
3. RACÓ DE
CONSTRUCCIONS:
En aquest
espai disposen de diferents elements per fer construccions, cotxes i animals.
El racó de construccions és un espais on els infants posen en joc les
seves habilitats lògico-matemàtiques com comparar
diferents mides i formes, treballar l’equilibri, fer seriacions,
treballar aspectes com dins/fora, a dalt/ a baix… També es fomenta la
imaginació, ja que sovint s’inventen històries.
4. RACÓ DE
JOCS DE TAULA:
El racó de
jocs de ofereix diferents propostes com ara fer puzzles, encaixables, jugar amb
els pinxitos, fer seriacions, filar per fer collars, etc. També es posen a
prova les capacitats lògicomatemàtiques, creatives i la motricitat fina.
5. RACÓ DE
MODELATGE:
Aquest
racó ofereix la posibilitat de manipular i experimentar amb la
plastilina i diferents estris que possibiliten el seu modelatge
(rodet, ganivet, formes, etc.). A més, hi han diferents
làmines amb propostes per modelar la plastilina com cares per a que els infants
fassin els ulls, la boca i el nas, pastissos que han de decorar, formes que han
de seguir… No només afavorim les capacitats artístiques sino que
desenvolupen la motricitat fina.
6. RACÓ
D'ART:
Aquest és
un racó de creativitat i imaginació on els infants desenvolupen les
seves habilitats artístiques. Troben diferents materials com pintura de dits,
ceres i aqüarel·les fins a esponges, pinzells, gomets, ferrament,
tisores, paperets, etc. Aquí els infants es poden expressar a través dels seus
dibuixos.
7. RACÓ D'EXPERIMENTACIÓ:
El racó
d'experimentació és un espai de manipulació i contacte directe amb
elements naturals de l'entorn com ara pinyes, castanyes, nous, fulles de la
tardor, etc. Aquest entorn natural a l'aula ens permet explorar les propietats
fisiques dels elements i estar en contacte continu amb la natura. Ens permet
fer diferents propostes com ara trasvassaments, seriacions, classificacions,
contatge, observar amb la lupa, etc.
8. RACÓ DE LES LLETRES I NÚMEROS:
Aquest
racó pretén oferir un conjunt de propostes que permetin desenvolupar
els aspectes logicomatemàtics i de lectoescriptura del infants. Agafant la
targeta amb el seu nom, els infants poden reconèixer les lletres que el formen
i discriminar-les per tal de construir-lo damunt la pissarra imantada.
9. RACÓ DEL PROJECTE:
Quan comencem
a estudiar alguna temàtica concreta (ara estem estudiant aspectes relacionats
amb els GATETS DEL MÓN) dediquem un espai per exposar tot la informació que
tenim per a què estigui visible i ens faci de recordatori d’allò que hem fet. A
més, si són jocs, peluixos o llibres els hi agrada molt consultar-lo i es
motiven moltíssim.
Per últim,
cal destacar que les propostes es van canviant i adaptant per
tal d'atendre a les necessitats, ritmes i interessos dels
infants i per això, són dinàmiques per tal de provocar nous reptes
cognitius que els ajudin a seguir desenvolupant-se íntegrament.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada