RACONS

QUÈ SÓN?

Els racons són una metodologia de treball i, per tant, una forma d'organitzar l'aprenentatge infantil. Els principals referents pedagògics són autors com Montesori o Decroly. La seva filosofia es basa en l'aprenentatge a través del joc, la qual cosa és un aspecte fonamental en aquestes edats, ja que permet als infants desenvolupar diferents capacitats i habilitats d'una manera lúdica. Així doncs, la metodologia de treball per racons consisteix en disposar a l'aula diferents espais amb propostes i materials diversos que permeten provocar conflictes cognitius als infants per tal d'afavorir el seu desenvolupament integral.  A més a més, els racons permeten establir relacions entre iguals i amb els adults en un clima de respecte al seu ritme individual i les seves necessitas i interesos. 

Alguns dels racons que tenim enguany a l'aula són:

1. RACÓ DE LA CUINETA: 
Es tracta d'un espai sombòlic on els infants poden jugar a ser. En aquest espai es deixa volar la imaginació i poden representar i vivenciar situacions de casa com ara posar la taula, fer el menjar, vestir als bebès, etc.


2. RACÓ DE LA BIBLIOTECA:
La biblioteca és un espai de lectura on els infants poden mirar contes i conectar amb els personatges de les històries. A la biblioteca trobem titelles de dits amb les que podem jugar per inventar diferents històries i deixar volar la seva imaginació i, podem observar els nostres àlbums familiars i explicar qui és la nostra família.


3. RACÓ DE CONSTRUCCIONS:
En aquest espai disposen de diferents elements per fer construccions, cotxes i animals. El racó de construccions és un espais on els infants posen en joc les seves habilitats lògico-matemàtiques  com comparar diferents mides i formes, treballar l’equilibri,  fer seriacions, treballar aspectes com dins/fora, a dalt/ a baix…  També es fomenta la imaginació, ja que sovint s’inventen històries. 



4. RACÓ DE JOCS DE TAULA:
El racó de jocs de ofereix diferents propostes com ara fer puzzles, encaixables, jugar amb els pinxitos, fer seriacions, filar per fer collars, etc. També es posen a prova les capacitats lògicomatemàtiques, creatives i la motricitat fina.



5. RACÓ DE MODELATGE:
Aquest racó ofereix la posibilitat de manipular i experimentar amb la plastilina i diferents estris que possibiliten el seu modelatge (rodet, ganivet, formes, etc.). A més, hi han diferents làmines amb propostes per modelar la plastilina com cares per a que els infants fassin els ulls, la boca i el nas, pastissos que han de decorar, formes que han de seguir… No només afavorim les capacitats artístiques sino que desenvolupen la motricitat fina.


6. RACÓ D'ART: 
Aquest és un racó de creativitat i imaginació on els infants desenvolupen les seves habilitats artístiques. Troben diferents materials com pintura de dits, ceres i aqüarel·les fins a esponges, pinzells, gomets, ferrament, tisores, paperets, etc. Aquí els infants es poden expressar a través dels seus dibuixos.


7. RACÓ D'EXPERIMENTACIÓ: 
El racó d'experimentació és un espai de manipulació i contacte directe amb elements naturals de l'entorn com ara pinyes, castanyes, nous, fulles de la tardor, etc. Aquest entorn natural a l'aula ens permet explorar les propietats fisiques dels elements i estar en contacte continu amb la natura. Ens permet fer diferents propostes com ara trasvassaments, seriacions, classificacions, contatge, observar amb la lupa, etc.


8. RACÓ DE LES LLETRES I NÚMEROS:
Aquest racó pretén oferir un conjunt de propostes que permetin desenvolupar els aspectes logicomatemàtics i de lectoescriptura del infants. Agafant la targeta amb el seu nom, els infants poden reconèixer les lletres que el formen i discriminar-les per tal de construir-lo damunt la pissarra imantada.


9. RACÓ DEL PROJECTE:
Quan comencem a estudiar alguna temàtica concreta (ara estem estudiant aspectes relacionats amb els GATETS DEL MÓN) dediquem un espai per exposar tot la informació que tenim per a què estigui visible i ens faci de recordatori d’allò que hem fet. A més, si són jocs, peluixos o llibres els hi agrada molt consultar-lo i es motiven moltíssim.


Per últim, cal destacar que les propostes es van canviant i adaptant per tal d'atendre a les necessitats, ritmes i interessos dels infants i per això, són dinàmiques per tal de provocar nous reptes cognitius que els ajudin a seguir desenvolupant-se íntegrament. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PARLEM DE... LA IMPORTÀNCIA DE LA MOTRICITAT FINA